Nok en flott kveldsstund og kjøring med modellbåter på Liavannet ved Coop Extra Nyborg tirsdag 10. mai. Godt oppmøte, rundt 9 medlemmer, og noen båter på vannet også denne kvelden.

Atle Lamela hadde med seg den påbegynte modellen av "MF Bjørnefjord" i skala 1:75 der mesteparten av overbygget var bygget siden sist vi så denne på vannet. John Vatne hadde siden sist fått regulatorer i sin modell av "Moonraker" fra Graupner og denne var klar for test. Modellen er utstyrt med tre vannjetanlegg og baugpropell og tok seg virkelig fint ut på vannet. Under testen var det kun de to ytterste vannjetene som var i drift. Erik var på vannet med fiskeskøyten "M/K Frøya", denne måtte reddes på land i full fart da den av ukjent årsak hadde fått et hull under vannlinjen, noe som resulterte i at den var halvfull i vann. Alfred Stavenes kom uventet med en gammel båt som var ombygget fra fuelmotor til elektrodrift. Den klarte seg fint på vannet, men blir enda bedre etter litt justering her og der. Herman Irgens har brukt tiden flittig den senere tiden i forbindelse med bygging av "KNM Sleipner" i skala 1:75. Han hadde støpt seg et prøveskrog som han skulle bruke til å teste bæreevnen. Modellen i denne skalaen er ganske slank, og i skala måler den en lengde på 99 cm og 10 cm bredde. Toralv Berge var ute med den lille slepebåten sin, som visstnok ikke har navn. Redningsselskapet var også til stede med modellen av RS137. Forrige tirsdag fikk denne modellen en skade på propellen og ble en periode liggende å drive på vannet. Denne gangen ble det brukt noen mindre reservepropeller slik at denne kunne brukes i påvente av nye propeller.

Været var vi denne gang heldig med. På formiddagen hadde vi tradisjonelt bergensvær av det fuktige slaget, heldigvis kom det på bedre tanker i løpet av dagen. Alt i alt et vellykket treff og mange fremmøtte og noen båter på vannet…

Nedenunder vises noen bilder kjøringen på Liavannet.
Galleri 04-2011