Etter en noe rolig sommer, grunnet mye fint vær og flotte forhold for oppussing av hus og hytte, har det å drive med modellbåter kommet litt i skyggen for dette. Det har derfor vært et noe lavere aktivitetsnivå i BSMBK den siste tiden, i forhold til tidligere år. For de som ikke har pusset opp hus og hytte har det likevel gjerne blitt noen arbeidstimer i boden, med det formål å få båten på vannet ved neste felles klubbtreff. I forbindelse med utstillingen under Trebåtfestivalen i Norheimsund var et par av klubbens medlemmer nede ved Langavatnet på Gullbotn for å undersøke muligheten for å arrangere et modellbåttreff her. Vi fant ut at mulighetene for dette absolutt var til stede og satt av søndag 17.08.2008 til et arrangement som ble annonsert som "BSMBK's familiedag". Området rundt dette vannet ligger på privat område og vi snakket i forkant med grunneier Egil Grønner om å få oppholde oss på deres område. Etter å ha fortalt litt om hvem vi er og hva vi driver med, var det ikke noe problem. Området brukes ellers av Kristent Fellesskap som har leir for ungdommer der i helgene. For å informere allmenheten om vårt modellbåttreff ble det sendt mail til Bergens Tidene under "Det skjer", slik at eventuelle skuelystne kunne ta turen opp til vannet. Vi hadde også lagt begivenheten inn på kalenderen på klubbens nettside og det ble satt opp skilt ved veibanen arrangementsdagen. Langavatnet ligger ca. 45 minutters kjøring med bil fra Bergen sentrum.

For å gjøre litt ekstra ut av dagen tok vi like godt med oss grill og informerte om at det var grillmulighet under treffet og at grillmat i ønsket utførelse og mengde måtte tas med av hver enkelt. Klubbens flytebrygger ble også lagt ut slik at de som ville kunne manøvrere seg inntil disse. Etter en liten runde med intern sms i klubben var det 10 medlemmer som meldte sin interesse. Noen ekstra kom til litt senere, og i tillegg kom noen tilskuere som hadde fått med seg at klubben skulle være her denne søndagen. Siden det var lenge siden klubben hadde fellesseiling, var det naturligvis noen nye modeller som skulle på vannet denne gangen. Av nykomlinger kan det nevnes den dampdrevne slepebåten "Marie Felling" til Helge Berntsen, katamaranen "Stena Carisma" til Stian Fosse, katamaranen "MS Fjordprins" til Svein A. Isaksen og Reidar Lekvens nyervervede "MS Aziz". Herman Irgens kom med Panserskipet "Norge" og Arild Hansen dukket opp med sin store modell av "USS Sullivan" på 2,6 m. Denne var for første gang på vannet i BSMBK-sammenheng, og er dessuten største modellen vi har i klubben. Under treffet ble denne slått av en grønn kano i skala 1:1 fremført av "styrmennene" Frode Nilsen og Jan Helge Johannessen. Disse måtte padle kanoen med hendene midtfjords for å redde Helge Berntsen sin dampbåt. Andre modeller som var på vannet denne dagen var "KNM Vale" som bygges av Atle Lamela, "MS Hornelen" bygget av Arve Aadland, "Chung Nam" bygget av Arne Bahus og "MS Banchert" tilhørende Jan Helge Johannessen.

Treffet startet klokken 12.00 og allerede kort tid etter var mange modeller kommet på vannet sammen med bryggene våre. Grillen ble etter hvert tent og pølser og kjøtt ble grillet. Været var veldig fint, med en svak vind som så vidt laget noen små bølger på vannet. Rundt klokken 16.00 var de fleste fornøyd og pakket sammen båter og radioer og reiste hjemover. Alt i alt et meget vellykket arrangement i BSMBK-regi, og vi håper at vi kan få til flere slike arrangement utover høsten eller så lenge været tillater denne type utendørsaktiviteter. BSMBK takker samtidig Egil Grønner for tillatelse til å arrangere dette treffet på Langavatnet, og håper vi kan få komme tilbake ved en senere anledning.

Nedenunder vises noen bilder og inntrykk fra treffet på Langavatnet.
BSMBK's Klubbseilas på Langavatnet, Gullbotn, 17.08.2008