BSMBK's Klubbmesterskap i manøvrering - Del 1.

Lørdag 20. juni 2009 ble det for første gang arrangert internt klubbmesterskap i manøvrering av skalabåter i BSMBK.
I første etappe av mesterskapet stilte seks medlemmer fra klubben med hver sine båter, og hver deltaker kjørte tre runder. Poengene ble notert på egne skjema etter hver runde og talt sammen til slutt. Poengene fra de to beste rundene ble lagt sammen og følger deltakeren til runde to av mesterskapet som etter planen blir den 8. august. I andre runde av mesterskapet ønsker vi å invitere med medlemmer fra andre klubber. Tredje og avgjørende runde i mesterskapet blir den 12. september. Det er resultatene fra de to beste dagene som teller så det er fremdeles muligheter for flere å være med å konkurrere om premiene.

Under slike arrangementer er det alltid en fordel at værgudene er på vår side. Denne dagen meldte yr.no at det kunne ventes hele 15 varmegrader og skinnende sol. Da to av oss ankom Litlavannet klokken 09.00 for å sette ut banen var det noe overskyet og det kom faktisk noen små regnskyll. Været holdt seg da forholdsvis tørt helt til første deltaker, Atle Lamela skulle navigere seg gjennom banen, da kom det skikkelig nedbør. Da Atle og hans modell R/F Sjøfareren var kommet i mål ga regnværet seg. Man kan si at modellen har blitt testet under ganske røffe forhold. Været holdt seg eksemplarisk helt til vi hadde pakket sammen etter siste deltaker og vi i BSMBK ser oss fornøyd med gjennomføringen av klubbmesterskapets Del 1.

Som tidligere nevnt er klubbmesterskapets Del 2 planlagt den 8. august.

I 2008 var noen medlemmer fra klubben deltakere på Nordisk Mesterskap i Falun og i 2010 arrangeres Nordisk Mesterskap av Vallensbæk Modelskibsklubb på Rønne, Bornholm, i Danmark. Vi i BSMBK har allerede planer om å delta her og for å øve litt i forkant av dette arrangerer vi et eget klubbmesterskap med bakgrunn i Nordisk Mesterskap sine regler og retningslinjer, dog med noen små endringer.

I vårt interne mesterskap konkurrerer vi kun i klassen F4A der vi kun har manøvrering av båtene gjennom en fastsatt bane og det stilles ikke spesielle krav til båtene.

Banen består av seks porter i et trekantmønster der port nr. 1 er dobbel for at flere skal kunne kjøre banen samtidig. Hver port er oppsatt med faste poeng og det trekkes minuspoeng ved berøring eller bom på en port.

Tiden man kan bruke på å seile gjennom banen er maks 7 minutter og feilfri seiling gir 100 poeng. Banen er fullført når båten manøvreres inn i kaien som er tilpasset båtens bredde + 200 mm.
     Resultater
Dag 1