M/S AISA

W. Neumanns Rederi, Bergen
Minibulkskip bygget i Polen i 1976.
Skipet ble drevet av bergensrederiet August Kjerland & Co. og seilte i nordeuropeisk fart.
M/S Aisa forliste i oktober 1978 etter en kollisjon med polske M/S Suwalki ved innseilingen til havnebyen Stettin i Polen. Skipet kom med last fra Jøssingfjord da det ble pårent av det polske skipet tidlig om morgenen fredag den 13. oktober. Ingen omkom i kollisjonen som skjedde i tykk tåke.
Skipet ble etter dette slettet i Bergens Skipsregister, men ble senere hevet solgt til Danmark for ombygging til sandsuger.

Info om originalen:
Byggeår: 1976
Byggested: Gdansk, Polen
Verft: Stocznia Gdanska
Byggenr.: 431/72
Lengde: 84 m.
Bredde: 13,6 m.
Dybde: 6,4 m.
Hovedmotor: 12-sylindret Cegielski-Fian 2.500 bhk.
Fart: 13 knop
Brutto registertonn: 1.594
Dødvekt: 3.019

Info om modellen, M/S Aisa:
Modellen er scratchbygget gjennom 1990-tallet, som "bygg nr. 1" av Frode Bjelland, basert på GA-tegninger fra rederiet. Da spanteriss ikke lot seg skaffe måtte disse tegnes etter mål fra modell av et tidligere søsterskip, M/S Eir.
Aisa-modellen står i dag utstilt hos Mowinckel Management i Bergen.

Tekniske data modell:
Skala: 1:50
Lengde: 168 cm.
Bredde: 27,2 cm.
Dybde: 12,8 cm.

webmaster@bsmbk.no   (c) 2004-2014  JSH-WebCon.  (WPM. All rights reserved)
1991 - den spede begynnelsen med pluggen.
Det løsner for støpeformen.
Fra det tidligere klubblokalet i Trikkehallen, Bergen.
Den ferdigstilte modellen av
M/S Aisa.
M/S Aisa i skala 1:50.
(Foto: Leon Sivertsen).
Detaljer fra overbygget.
(Foto: Leon Sivertsen).
Originalen i nordeuropeisk fart hvor 70 % av lastene gikk til eller fra norske industristeder.
M/S Aisa slik hun ble liggende ved Swinoujscie i Polen gjennom den påfølgende vinteren etter kollisjonen den 13. oktober 1978.

Isforholdene i området gjorde hevingsarbeidet tungt og vanskelig.