Marie Felling

Informasjon om forbildet.
Britisk slepebåt som ble brukt på havnen i Mombasa. Mombasa har en av de største og viktigste havnene i Øst-Afrika og har Kenya, Uganda og nordlige deler av Tanzania som oppland. Mombasa er endepunkt for jernbanen som ble åpnet til Victoriasjøen i 1901 og senere forbundet med Uganda.

Christiaan Felling var sønn av Heinrich Felling, utvandret fra Tyskland til Transvaal, og Marie Cornelissen fra Stellenbosch. Christiaan Felling fikk igjen en datter som også het Marie Felling. Christiaan Felling begynte å arbeide i South African Railways som 15-åring i 1895. I 1918 hadde han steget til å være viseadministreende direktør i selskapet. Da guvernøren i Kenya skrev til General Smuts i Sør-Afrika og ba ham anbefale en dyktig jernbanemann som kunne blåse liv i det skrantende Uganda Railways, ble Christiaan Felling foreslått. Han fikk jobben og ankom Mombasa på utlån fra South African Railways i slutten av 1922. Christiaan Felling hadde en fast hånd på sakene og iverksatte flere administrative endringer samt satte i gang et omfattende utviklings og forbedringsprogram.

Blant forbedringene var kontrahering av to nye slepebåter. Anskaffelses agent for admininistrasjonene i koloniene var "Crown Agents for the Colonies". Disse tildelte Earles Shipbuilding and Engineering Co., Kingston-on-Hull en kontrakt den 27. Juni 1928, for en slepebåt med doble propeller og 1200 ihk for Kenya and Ugandas Jernbaner. Slepebåten skulle stasjoneres i havnen i Mombasa. Båten skulle være klar for levering senest 8. Oktober 1928 og skulle betales i 6 avdrag  á £4512 ettersom arbeidet skred fram. To endelige avdrag ble betalt, et syv dager etter avgang for Mombasa og et etter at båten hadde vært i Mombasa i en måned. Den totale prisen var $29745. I kontrakten var det en klausul som sa at dersom the Crown Agents varslet verftet før den femte delbetalingen at de selv ville ta seg av transporten til Mombasa så skulle £2673 trekkes fra i kontraktsprisen.

Ettersom båten var en havneslepebåt må den ha blitt modifisert iht Lloyds standarder for overfart over åpent hav og dette ville være inkludert i prisen for levering i Mombasa.


Båten ble registrert i Mombasa 4. juli 1929.
Båten ble hugget på 1980 tallet.
Kilder: Produsenten + "Kaskazi", www.rcgroups.com

Tekniske data modell:

Produsent: Caldercraft, UK www.jotika-ltd.com
Skala: 1:32
Lengde: 1105 mm.
Bredde: 292 mm.
Tørrvekt: Ca. 18 kg. ballastert
Motor: Proteus dampmaskin, 2-sylindret dobbelvirkende
Boring x slaglengde: 11 x 11 mm.
Kjeletrykk: 6 barg
Drivstoff: Butangass, forbruk ca. 100g./time
Kjøretid: 1 time
Kanaler: 3
Modellen "Marie Felling"

Informasjon om modellen
Modellen er et detaljert byggsett fra Caldercraft, UK, med skrog og overbygg støpt i glassfiber og 400 støpte metalldeler. Skroget og overbygg har platestruktur og markerte nagler. Orginalen hadde to propeller men modellen kan også kjøpes i en versjon med en propell som er egnet for installasjon av dampmaskin. Det er ingen detaljister for denne produsenten i Norge. Settet er kjøp på postordre fra en av de større modellbåtbutikkene i Storbritannia under et arbeidsopphold i landet. Internasjonal frakt på slike sett kan være formidabel så det kan faktisk lønne seg å reise over å hente dem selv.

Modellen er utstyrt med en Proteus dampmaskin. Dette er en to sylindret dobbeltvirkende sleidestyrt reversibel dampmaskin for bruk i modellbåter på opptil 2 m lengde. Maskinen er meget kraftig og kan dreie en propell på opptil 135 mm. Maskinen er produsert av Cheddar Modells, UK, og er spesielt konstruert for bruk i modellbåter og for styring med radio. Kjelen har en intern keramisk brenner som fyres med butangass. Maskinen er utstyrt med vannpumpe for tilførsel av vann til kjelen. Ved hjelp av en enhet kalt "Automatisk Kjeleregulering" styres tilførsel av gass og vann slik at trykk og vannivå i kjelen kan holdes konstant. Dette gjør det mulig å kjøre kontinuerlig uten å stanse for å etterfylle vann på kjelen.


webmaster@bsmbk.no   (c) 2004-2014  JSH-WebCon.  (WPM. All rights reserved)
Marie Felling, ferdig modell slik den er presentert på distributørens hjemmeside. Fargene er slik produsenten av settet har antatt at båten var malt ved levering. Senere fargebilder tyder på at fargene ikke er riktig.
Marie Felling, Kilindini havn (Mombasa), 1960 tallet. Fotograf ukjent.
Tekniske data original:

Rederi: Kenya and Uganda Railways
Verft: Earles Shipbuilding & Engineering Co., Kingston - On - Hull, UK
Byggeår: 1928
Byggenr: 673
Tonnasje: 271 Brt
Lengde:104'6" (32,3 m.)
Bredde: 28' 6" (8,8 m.)
Dybde: 14' 3" (4,4 m.)
Maskineri: 2 x trippel ekspansjon oljefyrt dampmaskin, 1200 ihk
                 Sylinderstørrelse 13,5, 22 og 37 x 24"
                 1 x generator 7,5 kW, 110V DC
Drivstoffkapasitet: 64 tonn
Materialer: Stål med dekk av teak
Hugget: Ca. 1980
Innholdet i byggesettet. I tillegg til skrog, overbygg og metalldeler følger det med flere store finerplater med påtrykte mønster og diverse lister og messingtråd. Posene med beslagdeler er ikke nummererte så man må selv finn ut hvor de hører hjemme.

Byggebeskrivelsen er ganske dårlig. Denne består stort sett bare av tekst som til dels er ganske kortfattet, noen få tegninger av enkelte detaljer og noen dårlige s/v bilder.  Glassfiberdelene har noen mindre støpefeil som bør sparkles. Dette er ikke et sett for en begynner.
Hylse for propellaksel er montert.
Ror er montert. Den delen av kjølen som holder roret er av metall. Denne delen skrues og limes fast og må deretter sparkles.
Dekket er montert og åpninger for overbygg er laget. Siden modellen skal utstyres med en dampmaskin er åpningene laget så store som mulig. På bilde pågår det laminering av gelender på rekken. I følge byggebeskrivelsen skal man lime fast dekket først og deretter sparkle og pusse innsiden av rekken. Dette er en dårlig metode. Det er bedre å sparkle og pusse innsiden først og deretter montere en list som dekket kan festes til før man limer med polyester på innsiden. Korrekt posisjon på dekket tilsvarer senter av fenderlisten på utsiden. Dette står det ikke noe om i byggebeskrivelsen og var noe jeg fikk vite senere. Rekken er heller ikke kuttet til jevn høyde av produsenten. Denne slipes best til jevn høyde etter at man har limt fast dekket og kan måle avstanden fra dette. Dette er en operasjon som ikke er nevnt i byggebeskrivelsen.
Skroget er lakkert.
Overbygg har fått påmontert en rekke detaljer og er klar for lakkering
Nærbilde av forskip.
For å montere beslaget i baugen må man kutte et spor i rekken. Dette er heller ikke godt forklart i beskrivelsen.
Detaljer fra akterskipet.
Utbygget i midten må man lage selv. Dette står det ingenting om i byggebeskrivelsen, men det er vist på bildet av modellen utenpå esken.
Så noen bilder av overbygget etter lakkering.
Det er brukt et airbrush-sett og en liten kompressor for å lakkere overbygget. Fargen er halvblank, heter "kopferbraun" og er kjøpt hos Lakkspesialisten AS. Man må da blande lakk, herder og tynner selv.
For å etterligne tredekket følger det med 1 mm. finerplater med påtrykt mønster. Disse var ikke så veldig fine så det er valgt å ta arbeidet med å lime 4 mm. lister av amerikansk lind på finerplatene. Listen ble bestilt fra Towerhobbies i USA. Mellom listen legges 0,3 mm. svart knapphullstråd. Listen limes med hvitlim og har derfor en tendens til å slå seg. De settes derfor i press til limet har tørket. Til slutt skal alt beises med Herdins teakbeis.
Dampmaskin montert på plate for prøvekjøring. På utstillinger har den blitt kjørt tilnærmet kontinuerlig i opptil 5 timer.
Avslutning på framdekket.
Listene lar seg lett bøye sideveis dersom de legges i varmt vann. For at de ikke bukle seg settes klesklyper på etter hvert som man bøyer. Dette gjøres før man limer. Når listene har tørket holder de formen sin og kan lett limes på plass. Man benytter også da klesklyper for å holde listene i posisjon.
Framdekk med ferdig planking.
Framdekk etter beising med Herdins teakbeis og lakking.

Det er brukt Herdins matt klarlakk og denne er forsiktig pusset med fint slipepapir for å gi et litt slitt utseende.
Fastliming av finerplaten med dekksplankene.

Finerplaten ble først lagt på plass og så ble det boret hull gjennom platen og dekket, et forut og et akterut. Da kunne det brukes to små spiker for å styre finerplaten i rett posisjon. Det ble brukt fortynnet hvitlim og noen steder lynlim (gel) for å feste finerplaten. Finerplaten ble limt fast i
4 omganger og satt i press til limet var tørket.

Ved å bøye platen forsiktig opp og bruke en lang pensel var det mulig å legge lim under neste seksjon.
Broen skulle også bygges opp av finerplater med påtrykt panel/plankestruktur. Her ble det i stedet valgt å bruke lister av lind. Dekket er planket på samme måte som hoveddekket. Rekken er planket med 3 mm. lister både på utsiden og innsiden. På utsiden er listene forsiktig rundet av på de langsgående sidene for å etterligne panelprofil.

Rekken har fått en ekstra omgang med beis for å gi et mørkere uttrykk. Broen skal stå på 8 søyler som skulle lages av 3 mm. messingstang. Flensene som er brukt i topp og bunn av søylene har imidlertid 4 mm. åpning. Søylene er derfor i stedet laget av 4 mm. messingrør.

Til leiderne fulgte det med vanger i støpt hvitmetall mens trinnene skulle skjæres ut av tynn finer. Vangene var litt tykke og hadde ikke rett lengde. Disse ble derfor også skåret ut av finer.
Dekksluker, skylight og nedgangskappe klar for montering.

Nedgangskappen og skylight er ikke laget etter beskrivelsen men etter bildet som viser akterskipet av "Marie Felling". Kappen er kledd med lister av lind på samme måte som på broen.
Ankerspillet er satt sammen av diverse støpte hvitmetalldeler.
Diverse beslag som har blitt lakket/malt. Lufteventilene skulle blant annet lages av bøkestaver. Stavene som fulgte med hadde imidlertid ikke riktig diameter så her ble det kjøpt nye.




Marie Felling, Kilindini havn (Mombasa), 1960 tallet.
Fotograf: "Kaskazi", www.rcgroups.com
Marie Felling, Kilindini havn (Mombasa), 1965.
Fotograf ukjent.
Byggesettet og bilder fra byggingen
Dekksbeslagene er kommet på plass og skroget er ballastert med bly. Det er brukt 6 kg blyplater kjøpt i en byggevareforetning. Blyplatene er formet etter skroget og festet med smeltelim. Ved å spre ballasten i bredde og lengde før modellen en mer naturlig oppførsel i vannet enn om man samler ballasten i en klump i kjølen.
Flere steder ble det kollisjon mellom rekkestøtter og svalkeporter. Svalkeportene limes på skroget før dette lakkeres mens festene for rekkestøttene limes på det plankede dekket før dette igjen settes på plass i modellen. Byggebeskrivelsen angir nøyaktige mål for plassering av både portene og støttene men målene stemmer altså ikke overens. Svalkeportene bør plasseres slik at de kommer mellom rekkestøttene.
Arrangement i maskinrommet. Den gjennomsiktige tanken akter er fødevannstanken som rommer 1 liter vann. Dette holder for ca 1 times kjøring. Kobberboksene på siden av kjelen er selvlaget og fungerer som to oljeseparatorer i serie. Disse fanger opp smøreoljen fra den brukte dampen før dampen ledes til skorsteinen. Alt som har med dampmaskinen å gjøre er festet på en plate som igjen er festet med 4 skruer til båten. Det er dermed enkelt å ta ut maskineriet for å gjøre vedlikehold og justeringer eller kjøre maskinen for demonstrasjon.
Dette er deler som fulgte med i settet men som ikke ble brukt. Det ble enten kjøpt nye deler som erstatning eller de ble laget fra grunnen av.
Den ferdige modellen plassert oppå transportkassen.
Beskyttelsesbøylene for slepetrossen ble ikke laget slik byggebeskrivelsen indikerte. I stedet ble det brukt to L-profiler i styren som ble limt sammen til en T-profil. Denne ble så bøyd og det ble så limt en trelist på toppen. De to bøylene på aktre del av overbygget og plasseringen av akterlaternen er etter inspirasjon fra bildene av den originale Marie Felling.
Risten (grating) over rormekanismen (flyndren) er laget av tredeler kjøpt fra Deans Marine og er forlenget helt ut til skutesiden slik som vist på bildene av orginalen. I settet var det bare med deler i hvitmetall som det var vanskelig å få til en trefarge på og som kun skulle utgjøre en rektangulær rist.
Riggen er laget av perlestrikk. Dette er en meget tynn svart strikk som er meget sterk og elastisk. Den selges i enkelte sybutikker og brukes av småjenter til å tre plastperler på for å lage armbånd og lignende. Riggen vil alltid være stram og det er brukt små kroker slik at riggen kan løsnes og masten fjernes.
Masten kan også løftes opp med riggen på slik at overbygget kan taes av.
Rekkestøttene som fulgte med i settet var støpt i hvitmetall og altfor tykke og myke. Det ble derfor i stedet kjøpt rekkestøtter i messing hvor den øverste kulen ble klippet av. Rekken er laget av to lag 1x4 mm lister av lind hvor det kun i den underste listen er boret hull for feste til støttene. Stigen opp til søkelysplattformen er loddet sammen av messing og kobbertråd. Stigen som fulgte med settet var også i hvitmetall og helt ubrukelig.
Til livbåten fulgte det med grating støpt i hvitmetall som skulle ligge i bunnen. Her ble det i stedet laget rister av lister av lind.
Marie Felling, Kilindini havn (Mombasa), 1967.
Fotograf: "Cisco", www.shipsnostalgia.com