Modelljernbanegruppen til Norsk Jernbaneklubb NJK, avd. Bergen arrangerte for 19. året på rad, modelljernbanemesse i Turnhallen på Landås, helgen 4.-5. oktober 2008. BSMBK deltok i fjor på denne messen, og etter ny invitasjon i år bestemte vi oss for også å delta på denne, under samme vilkår som tidligere.
Etter en liten "høringsrunde" internt i klubben om hvor mange som kunne delta, ble det bestilt 15 meter bordplass. BSMBK stillte selv med 9 meter bord og resten lånte vi på stedet. Selve oppriggingen var, så snart vi var tildelt plass fredag kveld, gjort på snaue to timer.

Lørdag klokken 11 da messen åpnet kunne vi telle hele 16 båter gruppert fra ferdig modell til de under bygging. Været var noe varierende denne dagen men tilsiget av besøkende skulle vise seg å bli veldig bra. Været søndagen holdt seg ganske bra, med unntak av noen solide regnskyll innimellom, men også denne dagen var det godt med besøk. Standen vår var plassert helt i enden av "løpegangen" og for oss var dette en god plassering siden alle som gikk denne veien måtte snu hos oss.
Som vanlig var det ganske fullt foran sperretauene våre, både av små barn og spørrende voksne. Alle spørsmål blir besvart etter beste evne og noen spørsmål blir selvfølgelig gjengangere som vi svarer på igjen og igjen... Langs standen vår lå det informasjonsmateriell og visittkort som besøkende kunne ta med og for de som var litt mer nysgjerrig på hvordan vi lager skrog lå det også en beskrivelse på dette. På veggen bortenfor standen kjørte vi film via klubbens nyinnkjøpte projektor til stor begeistring for de fremmøtte.

Timene rusler fort på slike tilstelninger, og for vår del gikk dette greit. Søndagen merket vi noe større påtrykk av besøkende. Etter seks timer om søndagen var messen over for denne gang. Standen vår ble demontert og alle modellene og utstyret ble kjørt hjem. Alle involverte syns dette var ett fint arrangement og stiller gjerne igjen ved en senere anledning. Ved opptelling av antall besøkende viste det seg at hele 1968 skuelystne  var innom dørene denne helgen. Dette var akkurat 170 ferre besøkende enn året før.

Nå gjenstår det bare å "lade" opp til neste utstilling under Maritime Familiedager på Sjøfartsmuseet den 8. og 9. november.

Nedenunder vises noen bilder fra BSMBK`s stand hvor det til tider var ganske så tett med folk i alle aldre.

Modellbåtutstilling på NJK`s årlige Modelljernbanemesse
i Turnhallen på Landås 4.-5. oktober 2008.