Operasjon Redda U-båten...

På klubbmøtet ved Myravatnet den 8. August dukket Helge Berntsen opp med sin testklare versjon av en U-47 U-båt, fra Tyske Krick Modellbau.
Modellen var på dette tidspunktet en smule undervektig og hadde derfor vanskeligheter med å dykke. Etter litt tenking på hobbyrommet, var Helge igjen klar for ny testrunde på Myravatnet den 22. August.

Denne turen skulle vise seg å ende akkurat slik man ikke ønsker med noen båter, nemlig at de synker. Nå er jo dette liksom formålet med en U-båt, men den skal jo helst komme opp igjen på kommando. Modellen hadde fint tempo i overflatestilling forbi brygga, dybderorene ble justert og modellen forsvant under vannflata ganske kjapt, så var den vekk…
Oppstigingssignal ble gitt fra radioen, men ingen U-båt var å se. U-båten er konstruert slik at hvis fremdriftsmotorene stanser skal båten ved hjelp av positiv oppdrift flyte opp, dette skjedde heller ikke.
Sveins Windy 23 med vannjet ble sendt ut til stedet der den gikk ned for å virvle opp litt sjø i området for om mulig å "riste" den løs dersom den hadde hengt seg i noe under vannflaten, men heller ikke dette gjorde noe utslag. Tiden gikk og etter hvert var det bare å innse at båten fysisk måtte hentes opp av vannet.

Påfølgende Torsdag ble første "dykk" iverksatt for å lokalisere båten. Helge hadde alliert seg med en "tube", slike som en drar etter hurtiggående motorbåter. En båtshake ble også benyttet og etter en god time med inspeksjon i vannlinjen kunne Helge så vidt skimte konturene av båten på ca. 3 meters dybde. Siden modellen er i skala 1:60 har den da faktisk vært nede på skaladybde...
Det lyktes imidlertid ikke å heve båten i denne omgang. Nytt forsøk ble iverksatt den 26. August, denne gangen utstyrt med tuben, dykkermaske og en fiskehov montert på en lang stang. Det gikk litt tid med til å lokalisere båten igjen, men da den omsider ble funnet gikk det noenlunde greit å få den opp.

Båten ble deretter åpnet på stedet, den hadde dessverre tatt inn noe vann, selv om den skal være 99% tett. Båten var ellers hel og uskadd. Det kan virke som at båten har mistet kontakt med radioen, da samtlige servoer hadde gått i ytterposisjon, noe som er vanlig dersom radiosignalet uteblir, i tillegg var propellene full av bunngress.
Båten blir nok stående på slipp en stund fremover for å finne ut hvor mye av styringen som er defekt. Vi håper modellen igjen er klar for test i slutten av September, da BSMBK antagelig stiller med båter og basseng under Båtmessen i Arenum den 22. til 24. September.

For full fart mot dypet....
..... hennnne...????
Og så fikk Svein vannet for seg selv.... her er det bare å la det stå til....
Første letedag - med en tom følelse og dårlig resultat.
... tror eg ser'an.... ligger ganske dypt, ja...
Andre letedag - med en følelse av selvsikkerhet og fandenivoldsk innstilling...
... dette SKAL gå bra...!!!
Ja, der ja.... nå... ja, nå sitter den...!!!
Endelig - oppe i lyset igjen!
V for Victory!
Litt lensing - og ja, propellene har viklet det de har kunnet...
På vei til hjemmehavn.
Litt vått på feil side av plexiglasset, men det betyr mindre akkurat nå....
Det er alltid kjekt med historier som ender godt.
webmaster@bsmbk.no   (c) 2004-2014  JSH-WebCon.  (WPM. All rights reserved)