Teknisk Hobbymesse - Turnhallen 12.-13. april 2008.
Helgen 12.-13. april arrangerte modelljernbanegruppen til  Norsk Jernbaneklubb en Teknisk Hobbymesse sammen med Teknisk Hobby Gruppe. Messen ble avholdt i Turnkassen bak Bergenshallen på Landås lørdag og søndag fra klokken 11-17 begge dager. Utgangspunktet for selve arrangementet var å skape en stor teknisk messe med et bredt utvalg av utstillere og forhandlere innen teknisk rc-hobby, herunder fly, helikopter, bil, båt og modelljernbane.

Bergen Skala Modellbåtklubb stillte i denne forbindelse med en rikholdig stand med båter, deriblant et par nye, samt en stor amerikansk destroyer på 2,6 m. bygget av Arild Hansen, klubbens nyeste medlem. På drøye 12 løpemeter fikk vi presentert båtene i ulike kategorier fra ferdig modell til de under bygging i andre enden av standen.

Blant utstillere og klubber, som det godt kunne vært flere av på messen, fant vi: Smallsize Hobbyland, Norsk Marine Service i Måløy, Teknisk Hobby Gruppe, Bønes Mini Z, Samlerklubben Mini-bil, Norwegian Truck Modell Club, NJK Salgsavdeling med flere.
Kyosho-butikken i Bergen og Os Aeroklubb skulle også delta, men disse hadde meldt avbud.
I løpet av helgen ble messen besøkt i underkant av 1500 besøkende, med en fordeling på 140 besøkende lørdagen og 1.350 søndagen. En del av disse hadde nok lest søndagsavisene hvor messen var omtalt fra dagen før. Med så lave besøkstall på en teknisk hobbymesse var det flere som lurte på om messen var profilert tilfrestillende, siden mange ikke ble oppmerksom på den før den ble omtalt i media, noen mente også at arrangementet var en godt bevart hemmelighet.
Smallsize Hobbyland stillte med stand under messen og demonstrerte i perioder elektrohelikopter.
Norwegian Truck Model Club var også med på messen med en flott stand med mange lastebiler som vi kjenner igjen i fullskala.
Norsk Marine Service i Måløy stillte med en rikholdig stand med mye knask for hobbyinteresserte. Her var det alt fra byggesett, byggedeler, verktøy, kataloger m.m.

Norsk Marine Service i Måløy er dessuten forhandler for Krick.
Fem bilder fra BSMBK sin stand. Vi stilte denne gang med 12 meter stand og presenterte en rekke modeller, deriblant noen som ikke er stilt ut før. "Blikkfangeren" USS Sullivan på 2,6 m. bygget av Arild Hansen var vel den modellen som trakk mest oppmerksomhet. Modellen er fullt utrustet med radiostyring, kan dreie alle kanoner og har lys i lanterner m.m. Denne blir et lekkert syn på vannet i den kommende utesesong.
Vi fant også noen kjente båter på Teknisk Hobby Gruppe sin stand. Disse er bygget av Trygve Jakobsen i vår klubb.
Et ukjent antall timer er lagt ned i tre flotte modeller.
Helge Berntsen i BSMBK demonstrerte dampmaskinen sin som skal monteres i slepebåten "Marie Felling". Forhåpentligvis er denne modellen på vannet for prøvekjøring til sommeren. Under demonstrasjonen på messen kom Helge i kontakt med en person som viste seg å være en som hadde undervist han i dampteknikk for en del år siden.
Teknisk Hobby Gruppe sitt modelljernbaneanlegg.
Her gikk det visst ikke et eneste tog i løpet av hele helgen. Kanskje arbeid på linjen var årsak til det?
Til sist et bilde fra vår egen stand. Stian Fosse i bakgrunnen av tre modeller.
Modellen av "Jarlen" bygget av Herman Irgens.
Skroget til MS Vesterålen bygges av Svein A. Isaksen, og modellen ved siden av.
Stena Carisma bygges av Stian Fosse, denne blir nok å se på vannet til sommeren.