Årets første temakveld ble avholdt tirsdag 13. januar 2009. Temaet denne gangen var "De nye fregattene" og foredraget ble ledet av Arve Aasland på Bergen Yards.

Arve Aasland er et forholdsvis nytt medlem i klubben. Han jobber ved Bergen Yards og kom for en tid tilbake med et forslag om å holde et foredrag om Forsvarets nye fregatter for klubbens medlemmer. Dette takket vi selvsagt ja til, og 14 medlemmer stilte opp denne kvelden. Før selve foredraget ble det en liten omvisning der vi fikk anledning til å se en del gamle "halvmodeller" av båter som er bygget ved verftet opp gjennom tidene. Deretter flyttet vi oss over til møterommet der Arve hadde rigget til med kaffe, mineralvann og litt å bite i. Foredraget gikk forholdsvis dypt inn på de forskjellige systemene som er installert om bord. Både fremdrift, stabilitet, brannslukking, sikkerhet og mye annet ble belyst denne kvelden. Underveis ble det naturlig nok stilt både enkle og temmelig intrikate spørsmål som Arve besvarte etter beste evne!

Etter selve foredraget fikk vi en liten "hilsen" fra Bergen Yards i form av et logopreget tøynett inneholdende en liten infofolder, caps, drikkeflaske, halsreim m.m. Takk til Arve for en interessant og vellykket kveld!

Som bildene nedenunder viser ble dette en interessant kveld for de fremmøtte.

Temakveld "De nye fregattene" i lokalene til Bergen Yards.