Modellbåt-treff i Tønsberg 12.06.2010

For femte året på rad inviterte Vestfold Modellbåt Klubb VMBK, den 12.06.2010, til nok et sommertreff og kjøring med modellbåter
på 3. dammen i Tønsberg.

Også denne gangen kom det tilreisende fra store deler av Østlandet og fra Vestlandet, nærmere bestemt Bergen. I 2009 stilte det 6 personer fra klubben i Bergen, i år var vi en mann mindre. Siden vi ikke var så mange personer hadde vi denne gang basert turen på egne biler i stedet for å leie som vi gjorde for to år siden. Denne gangen hadde vi fått oss med ett "nytt medlem" som ikke har vært på 3.dammen tidligere. Fra klubben i Bergen stillte følgende medlemmer: Atle Lamela, Arne Bahus, Reidar Lekven, Leon G. Sivertsen og Svein A. Isaksen. Sistnevnte skulle i konformasjon i Drammen på søndagen, og det kunne jo ikke passe bedre.
Været er alltid noe vi modellbåtfolk er opptatt av, og når vi er ute og kjører med båtene ønsker vi selvsagt pent vær. Da vi i forkant av treffet sjekket værutsiktene på yr.no, så viste ikke de de aller beste forholdene for modellbåtkjøring. De meldte grått og nedbør, men med mulighet for avtagende nedbør ut på dagen. Arrangøren og VMBK med Arve Gudal i spissen valgte å gjennomføre arrangementet og gjøre det beste ut av det. Det har aldri vært aktuelt å kansellere dette arrangementet grunnet dårlig vær. Da vi ankom 3. dammen, etter vår faste tur innom Norwegian Modellers, var teltene kommet opp og de første båtene var allerede kommet på plass. Dette på tross av at det på dette tidspunktet regnet en god del. Byssa med salg av vafler, kaffe og pølser var også kommet på plass, og treffet åpnet som vanlig til planlagt tid klokken 12. Leder for VMBK Arve Gudal ønsket alle velkommen, og Tor Andersen presenterte diverse informasjon over høyttaleranlegget. De som hadde tatt seg bryet med å fylle ut skjema med informasjon om båtene sine, fikk dette kringkastet over høyttaleranlegget. Noen båtførere ble også intervjuet angående modellen. Trass i det forholdsvis fuktige været ble det etter hvert noen båter på vannet, og da været litt senere på dagen faktisk lettet, kom det flere båter på vannet mellom regnbygene. Antall båter som var på dammen denne gangen var, etter en kjapp tellerunde, ca. 25.

I likhet med året før kunne man også denne gangen stemme på "publikumsfavoritten" blant alle de flotte modellene. Stemmesedlene ble sanket inn og talt opp, og etter opptelling gikk seieren til eier og bygger av "IAN" en meget lekker plattgatter i skala 1:10. Vinneren er medlem av VMBK og heter Jarle Blomberg og er fra Drammen. Det er faktisk første gang at et medlem fra VMBK vinner denne prisen. Modellen av "IAN" ble nr.2 i 2009. Herman Irgens i BSMBK har to år på rad stukket av med denne seieren med h.h.v. slepebåten Jarlen og Panserskibet Norge.

Nok en gang kan vi si at dette var et vellykket treff i regi av VMBK. Tilbakemeldinger fra de som deltok har vært svært så positive, og noen har allerede ymtet frempå at dette ga mersmak, og at en tur ved en senere anledning også kan være aktuell. VMBK arrangerer også tre mindre treff i 2010. Det er den 21. august og den 4. september, samt kveldskjøring den 22. september. Hvis noen har interesse av å delta er det bare å reise over, og reiser man uten båt går det utmerket godt an å reise over med tog for en dertil rimelig penge. Overnatting i Tønsberg kan ordnes for noen hundrelapper på Tønsberg vandrerhjem som ligger kun noen minutters kjøring med bil fra 3. dammen. Har man virkelig interesse for modellbåter og modellbygging, så er dette ett arrangement som trygt kan anbefales!

Nedenunder vises noen inntrykk fra treffet på 3. dammen.