Lørdag 02.09.2006 arrangerte Vestfold Modell Båt Klubb VMBK årets siste helgetreff på 3. dammen utenfor Tønsberg. VMBK har et aller siste treff Onsdag den 20.09, men dette er kveldskjøring, for båter med lys og lanterner.

Også denne gang stilte en del medlemmer fra Østlandet samt Svein og Erik fra klubben i Bergen.
Treffet varte fra klokken 12 til 15, og været var upåklagelig med unntak av en liten regnskur sånn litt ut på dagen, ellers altså ganske bra for modellbåtkjøring.
Selv om dette treffet var litt mindre enn treffet i sommer var det likevel mange fine båter på vannet, alle drevet elektrisk, med unntak av ett par båter med dampmaskin. Selv med litt mindre fremmøtte, var det til tider hektisk aktivitet på og ved brygga for utsetting av båter.

I kjent VMBK stil ble det også denne gang servert kaffe, brus og vafler under
treffet. Tor fra VMBK tok seg av denne jobben i tillegg til å informere over høyttaleranlegget. De fleste husmødre vil gjerne rynke litt på nesa over VMBK`s vaffelproduksjon, som blir til av ferdigblandet nedfrosset røre, som legges frossen på vaffeljernet. Steketiden ble noe lengre men vafler ble det, og smaken var upåklagelig, selv om latteren satt løst når Tor svingte kniven for å skjære (!) til passende mengde røre.

Alt i alt nok en gang ett flott treff for alle fremmøtte.

Nedenunder følger noen bilder fra treffet.

Modellbåt-treff i Tønsberg 02.09.2006
Innbydelsen.
Tor Andersen i VMBK i lystig prat over høyttaleranlegget. Her kommer det kontinuerlig info om hvem som er tilstede ved 3. dammen, hva vi foretar oss, litt generell info om modellbåter og styring av disse, samt annet som er relevant under treffet. Frekvensstativet til høyre består av klyper med ulike frekvensnummer som båtførerne skal sette på radioen sin når de kjører sin båt, ett flott system for å unngå at to båter benytter samme frekvens samtidig.

Kari Gjertsen (Erik Gjertsens bedre halvdel) får her servert nystekt vaffel av Tor Andersen. VMBK`s vafler har ry på seg for å være ganske så velsmakende, kanskje de er disse som trekker folk på modellbåt-treff?
En, for oss, kjent skikkelse i ukjent farvann. Erik Gjertsens M/K Frøya seiler pent av sted på 3. dammen selv om det tidvis blåste litt sidevind, men det så ikke ut til å by på de store problemer.
En liten gutt venter utålmodig på vafler mens Tor Andersen legger en klatt med frossen vaffelrøre i jernet…
Roar Isaksens modell av lastebåten "Don" er et prakteksemplar av en modell som tidligere har stått i monter. Roar har "brutt" seg inn i modellen og utstyrt den med radiostyring m.m. Båten veier ca. 30 kg. og har energi nok til å seile en hel dag.
Torgrim Nordhus i VMBK seiler sitt eksemplar av MTB P-960 i Skjold klassen, denne modellen er virkelig ett syn for øyet.